måndag 28 januari 2013

Mitt förhållande till djur



 
Jag gillar ödlor. De är fantastiska att se på och dessutom äter de myggor och annat otyg. Den här var dessutom en minivariant och så himla söt. Tyvärr kom han i kläm och dog innan vi åkte hem. Det var sorgsamt.
 
I helgen har jag funderat på vad jag har hemma för dekorationsprylar och inser att jag har en dragning åt djurhållet. Det finns tre fantastiska giraffhuvuden, en flodhäst, en zebra, diverse flamingos, en häst, en stor tavla med en uggla som jag vann vid konstlotteriet och som jag bara älskar, sen ett antal ugglor i diverse former som min syster och dotter sett till att jag fått, det finns också ugglor på jobbet. Så någon dragning till djur har jag. Ändå har jag inte haft många husdjur i mitt liv.
 
Fick en kyckling när jag var sju år. Det var inte så lyckosamt. Det tog mig många år innan jag började äta kyckling. Har också haft hund i ett av mina samboförhållanden och sen hade vi två guldfiskar som LE fick som födelsedagspresent. De blev inte så långlivade. En dog på julafton och det var också lite tragiskt.
 
Jag ska nog ha inte ha levande djur utan njuta av dom som vackra föremål att vila ögonen på och att titta på i levande livet som de små ödlorna i Portugal. Tänker på herr och fru Drake som bor i elskåpet och som vi brukar sitta och studera när vi tar en paus i skuggan på framsidan i Cabanas. Dom är så söta när de springer ut och in mellan stenarna i muren och sen smiter in i elskåpet och ibland ser man bara en svansspets som sticker ut.
 
Ett enkelt lite nöje som gör en glad och varm i hjärtat. Ibland är det de små nöjen som ger mest utdelning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar