lördag 19 januari 2013

Att vakna med smärta



Det är konstigt när man vaknar av att ha ont och inte riktigt kunna lokalisera vad det är och var det är. Vaknade igår med en smärta bak i ryggen och det strålade framåt. Det första jag tänkte var träningsvärk men sen trodde jag att det var blindtarmen. Smärtan ökade och jag ringde sjukvårdsupplysningen som tyckte jag skulle åka till akuten.

Väl där kom man fram till att det var ett njurstensanfall. Ingen höjdare precis. Men bättre att veta vad det är och anpassa sig till det. Smärtan gick över så jag for hem och sov i flera timmar. Det konstiga med njurstenar är att man inte vet varför de uppkommer. Det finns teorier om syror i spenat och rabarber men ingen kan säga med säkerhet varför de uppkommer.

Nu ska jag i alla fall få komma till röntgen och kolla av om det finns fler överraskningar i min njure och sen vänta tills stenen/stenarna kommer ut. Jag vaknade även i morse med ett anfall. Men nu visste jag vad det var och kunde ta smärtstillande. Sen var det bara att somna om och sova några timmar till. För en sak vet jag att dessa anfall tar kraft. Hoppas bara att det inte ska vara varje morgon. Då blir det jobbigt.

Så i helgen blir det lugnt. Lite tvätt och städning med pauser blir bra. Lite stickning och vinterstudion är också lämpliga sysselsättningar. Sen får det bli myspys med mycket ljus ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar