måndag 18 februari 2013

Äventyr i Riga


Den här helgen var det dags för en ny resa. Denna gång en kryssning till Riga. Vi startade på fredagseftermiddagen med att åka till fel terminal. Som tur är, så är jag uppfostrad att vara ute i god tid så vi hann gått och väl byta terminal och komma ombord innan båten skulle avgå.


Som den förutseende person jag är så hade jag sett till att vi hade lite gott att starta vår resa med. Mums. Så småningom så var det dags för middag och den här första kvällen åt vi buffé. Smaskigt var det. Fanns massor av gott att välja bland. Under kvällen blev det sen lite drinkar och titta på underhållningen men eftersom det var fredag och arbetsveckan tagit ut sin rätt så var det sängdags vid halv ett. Och tur var det för då hann vi sova någon timme innan det blev livat i korridoren. Under flera timmar så var det springande och skrikande till och från i korridoren. Och att det gått livat till förstod vi på morgonen när vi såg blod på väggarna.

Morgonen började med champagnefrukost. Ett måste när man åker på kryssning, oavsett vart man åker.

Men väl i hamn så tog vi oss ut i staden med ett första mål att besöka den gamla stadsdelen. Där finns otroligt många vackra gamla hus. De tre husen på översta bilden kallas tre bröder och är från tre olika århundranden.


Ja, sen hittade vi en garnaffär. Ni som känner mig vet att då måste man genast göra ett besök. Och med detta konstverk utanför så blev det ännu mer intressant att gå in. Och det fanns så mycket vackert där. Både vackra garner och färdiga alster. Jag köpte ett paket för att sticka vackra vantar. Det finns många stickade vackra vantar, strumpor och härliga mössor att köpa i Lettland. Finns ingen gräns för mönster och färgkombinationer.

Efter vi vandrat runt en stund i den gamla stadsdelen så fortsatte vi till de gamla zeppelinhangarerna som numera är saluhallar. Det finns fem hangarer och de är fyllda med massor av matstånd och du kan köpa allt vad du kan behöva utöver mat också. Glömde ta en bild därifrån.

Tillbaka i den gamla staden så blev det smarrigt fika och så småningom var vi tillbaka på båten för lite skönhetssömn, den vi missat under natten.



Klart att vi shoppade en del, framförallt ombord. Men jag köpte inte björnkött utan det blev någon typ av starkdryck med kanel, min favoritwhisky och sen garn till vantar, dessa inköp gjorda i Riga.


Middagen blev ryskinspirerad. Förrätten blev ett fat med kallskuret och jag åt lammspett till varmrätt. Dessutom hade de ett gott portugisiskt vin (någon som blir förvånad över vinval) som passade utmärkt till maten.

Eftermiddagen så kollade vi lite på underhållningen och så hade vi köpt lotter för de hade lotteri med fina vinster och min syster vann denna som blir en present till barnbarnen.


Frukost och packning (vilket krävde lite tankemöda) och sen var vi tillbaka i Stockholm. Att kryssa till Riga var trevligt och jag besöker gärna Riga igen, men kanske under en varmare period och då också stanna någon natt på hotell.

Detta var en kort sammanfattning över min resa till Riga. Nu blir det lugnt i två veckor innan nästa omgång resor börjar (bara två, en krysning och en tripp till Irland med jobbet).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar