måndag 11 februari 2013

Äventyr i Norrbotten

På torsdagseftermiddagen så bordade vi tåget, min syster och jag, för vår resa till Malmberget och besöket hos min dotter Emelie. Allt började bra och vi åt en god middag bestående av renskav i restaurangvagnen. Till det så blev det lite rödvin. Nöjda och belåtna återvände vi så småningom till vår kupé för en liten sängfösare och så kröp vi till kojs och sov gott.

Morgonen fortsatte bra men en riktigt bra frukost och sen tog turen slut. I Långnäs blev vi stående i fyra och en halv timme. Vi såg solen gå upp och vi såg solen gå ner. Orsaken var ett trasigt tåg som stod framför oss. Detta hände strax söder om Murjek. Det vår några resenärer som valt att bara göra en kort tripp till Jokkmokks marknad, dvs nattåg upp, några timmar på marknaden och nattåg hem. Idiotiskt ur min synvinkel, alla vet väl hur pålitliga tågen är. De som gjort så missade marknaden eftersom det blev för kort om tid när vi väl kom till Murjek.

Vi hade ingen större brådska så vi satt nöjt i kupén och stickade och läste.

Väl framme i Gällivare så blev vi hämtade av Emelie som genast tog oss till gruvan. Där fick vi en jättebra guidning av en kollega till henne. Vi visades runt i nästan två timmar. Det är helt fantastiskt hur mycket vägar och gångar det finns i underjorden. Att inte allt rasar samman. Vi var mycket nöjda efteråt.

Lite mathandling och sen hem och laga en god fisksoppa. Världens enklaste att laga. Man steker lök och vitlök med saffran i lite olja. Två burkar Campells tomatsoppa som blandas med två burkar vatten och sen i med ett fryst fiskblock som kokar tills fisken är finfördelad. Har man lite räkor så kan man slänga i det på slutet.

Tidig sänggång eftersom vi skulle upp tidigt för besöket på Jokkmokks marknad.

Vi vaknade till ett fantastiskt väder. Dryga minus 20 och strålande sol. Kunde inte klaga. På med massor av kläder och iväg till Jokkmokk.

Väl i Jokkmokk så strosade vi runt bland alla marknadsstånden. Jokkmokks marknad har inte så mycket av det vanliga marknadsrasslet utan det är mer hantverk, skinnvaror, mat och varor för rennäringen som säljs där. Vi köpte kött, renskinn, tavla, sittdyna och garn.

Vi kikade på modevisning i kylan. Gränsen för modevisningen går vid -25 och vi hade bara -23. Det är blidväder i marknadssammanhang. Förra året var det -42. Efter visningen blev vi kvar för att vänta in renraiden. Under tiden vi väntade så höll vi värmen med dans och allsång. Vi sjöng Jokkmokk Jockes gamla klassiker, Gulligullan. Det var första gången det var allsång på marknaden.

Vid halv ett kom renraiden och det fanns möjlighet för den som ville att komma nära en ren. Renarna ställde upp sig tillsammans med familjen som ägde renarna och familjen berättade om sig själva och renarna.

Sen blev det dags för lunch och efter lunchen vandrade vi runt ett tag till. Framåt tre tyckte vi att det var dags att åka hem.

Både på vägen till Jokkmokk och på vägen hem mötte vi renar utmed vägkanten. Men dessa stack fort iväg in i skogen när vi kom.

Paltmiddag bestående av latmanspalt, färdig mix på påse. Den smakade fantastiskt gott och med paltkoma kollade vi på Mello och QX-gala. Sen var det verkligen sovadags.

Söndagen ägnades åt lite sightseeing i Malmberget och Gällivare. Vi åkte upp på Dundret och tittade på utsikten. Vädret fortfarande fantastiskt. Men oj så mycket snö dom har däruppe. Men de som hade bästa utsikten de var de som åkte med luftballonger. Arctic Balloon Adventure pågick i Gällivare. Det hade varit häftigt att åka med nu när vädret var så bra.

Hemresan gick galant. Tåget till och med någon minut före tidtabell. Inte så att det kompenserade vår försening med fyra och en halv timme på uppresan men kändes bra eftersom det var arbetsdag.

Detta var ett kort sammandrag från en fantastisk helg i Norrbotten. Jag kan rekommendera ett besök på Jokkmokks marknad. Kan inte garantera att det inte är -40 men absolut väl värt ett besök.